Lourdes…. een indrukwekkende ervaring!!

Maandag 4  oktober vertrok ik met mijn moeder, zus en nichtje  met de groep “Stichting Lourdes Alkmaar” naar Lourdes. Héél vroeg in de morgen vertrokken we vanuit de Mare (Alkmaar) met de bus richting Eindhoven, vanwaar we vlogen richting het Zuid-Franse Tarbes. Daarvandaan nog een minuut of 20 in de bus en we waren bij ons hotel in hartje Lourdes, langs de rivier “De Gave”. Het regende toen het vliegtuig landde, was de rest van de dag bewolkt, maar droog. Het was het begin van een week vol indrukken.

Vanaf dinsdag was het prachtig weer, 25 a`30 graden, zon, strakblauwe lucht…………en die is de rest van de week níet meer weggegaan. Natuurlijk kent iedereen de plaatjes van de grot, de kerken, maar als je er nog nooit geweest bent, ken je níet het “gevoel” van het meelopen in bv. een Lichtprocessie. En in de week dat wij er waren, was ook het Feest van de Rozenkrans (7 oktober), en dan komen (naast alle toeristen) ook veel Fransen naar Lourdes.

En als je dan meeloopt in de Lichtprocessie, of je staat ernaar te kijken en íedereen loop met een kaarsje in z’n hand, en dan wordt het lied “Lourd’ op de bergen” gezongen, en iedereen doet tijdens het refrein (Avé Maria) zijn kaarsje omhoog, dan lopen de rillingen over je rug. Wij liepen mee in een menigte van ong. 25.000 mensen, en op de dag “Feest van de Rozenkrans” liepen er wel dik 30.000 mensen mee. Daar kun je foto’s van maken, maar ………het valt eigenlijk gewoon níet uit te leggen, je moet het meegemaakt hebben.  En dat hebben wij………héél indrukwekkend !!!

En mensen die al eens in Lourdes zijn geweest, zullen dit absoluut beamen. Mensen komen overal uit de hele wereld vandaan, ziek of gezond, oud en jong, mensen in een rolstoel, ieder met z’n eigen verhaal en dan daarnaast barst het er van de vrijwilligers die bv. mensen in een rolstoel duwen. Petje af, want het is écht geen vlakke weg (heuveltje op…. heuveltje af…….).

Ook wij hadden vanuit Alkmaar een ontzettend leuke groep, met lieve, zorgzame, behulpzame vrijwillig(st)ers. We waren met totaal 36 mensen, waarvan de oudste 86 en de jongste 19 jaar was. Deken Cassé (uit Heemskerk) en Msgr. Van Velthoven (bijna 84 jaar, uit Den Bosch) waren met onze groep uit Alkmaar mee. We hebben ontzettend met ze gelachen, vooral met onze echte Bosche Bol, zoals Msgr. Van Velthoven zichzelf noemde !!

We zijn die week naar diverse vieringen geweest, maar hebben ook veel terrasjes gepakt, gewinkeld etc.  En 1 dag zijn we met een bus de Pyreneeën in gegaan, met onze eigen reisleider Fred als gids. Ook dat was een onvergetelijke dag. We konden ’s morgens tijdens de koffie genieten van het uitzicht bovenop “Col du Soulor”, een bergetappe (hoogte van ong. 1.475 mtr.) van de Tour de France. Het is onvoorstelbaar dat die smalle bergweggetjes  ’s zomers aan 2 kanten van de weg volstaan met juichende toeschouwers  van De Tour. Vervolgens zette we de daling weer in, om tussen de middag te lunchen bij een prachtig bergmeer “Lac d’Estaing”, een écht vissersparadijs. Veel vissers gaan naar dit meer toe om forel te vangen. We konden heerlijk even wandelen, en wederom genieten van het  prachtige uitzicht rondom en uiteraard het fantastische weer. Na een paar uurtjes stapten we begin van de middag weer in de bus, om onze weg weer (klimmend door de Hautes Pyreneeën) te vervolgen, via de hoofdstad Cauterets (dure stad met 11.000 inwoners en een  prachting ski-gebied), richting de mooiste watervallen van de Pyreneeën “Pont d’Espagne”. Voortreffelijk, wát een geweld, en wat een rust ook………. Mensen die een pelgrimstocht naar “Santiago de Compostella” in Spanje doen, komen hier ook langs. Na ook hier weer even wat gedronken te hebben, en even wat mooie plaatjes te hebben geschoten, stapten we eind van de middag weer in de bus, om onze weg weer te vinden naar ons hotel. Op deze terugweg reden we nog langs “Col du Tourmalet”, ook bekend van de Tour de France.

Ook dit doe je dus als je naar Lourdes gaat, het is niet alleen maar kerk (zoals ik stiekem ook wel eens gedacht heb). Het is kerk, vakantie, genieten, niks moet alles mag, lachen en huilen met elkaar, in één week een hechte band krijgen met een ontzettend leuke groep  van pelgrims en vrijwilligers. Zaterdag 9 oktober, eind van de middag, arriveerden we weer in Alkmaar, moe maar ontzettend voldaan. Al met al, een onvergetelijke, zéér indrukwekkende reis naar  Lourdes………een plek om absoluut nog eens naartoe te gaan.